Mange av de som tjener gode penger på nett gjør det på «gamle måten». De er ute og banker på døren til kundene! Og, dette er helt klart den mest profitable måten å tjene penger på sitt nettsted.
Man beholder 100% av salgssummen i stedet for å dele med et eventuelt salgsbyrå, affiliateselskap eller andre former for formidling av annonser.
Utgangspunktet for å skulle ut å selge seg inn til kunder på den «gamle måten» er at man har en profesjonell og seriøs holdning til sitt eget nettsted. Det er mer enn bare et «gutteromsprosjekt» for moro skyld. Grunnen til at det er moro skal være fordi man tjener gode kroner og er fri som fuglen!
Når man så har avklart dette må man gå i gang med å lage en god oversikt over hvilke muligheter som finnes på ditt nettsted.
– Hvor mange annonseplasser har jeg?
– Hvilke formater har jeg?
Her foreslår jeg at man til å starte med har gjennomgående annonser på sitt nettsted, slik at kundene vises på alle sider. Sannsynligheten for en fornøyd kunde er større og du vil sannsynligvis ha like mange lesere direkte inn på artikkelnivå som forsiden av ditt nettsted.
Når du nå har funnet hvor mange annonseplasser du har og hvilke formater du har går du igang med å lage deg et bookingskjema i eksempelvis excel.
Her skal du ha oversikt over alle uker og annonseplasseringer/formater. I dette arket skal du etter hvert holde styr på hva du har solgt, hva du har reservert og hva du har ledig av annonseplasser.
Nå er det på tide å prise annonsene
Du har nå en god oversikt over ditt «varelager» i og med du skal ut og selge annonser på «fast pris» til å begynne med. Dette fordi du ikke har stabil nok trafikk når du starter opp, og at det er enklere å forholde seg til for både deg og din kunde.
Dette betyr imidlertid ikke at du ikke skal ha kontroll på hva du leverer av visninger og klikk til dine kunder. Skaff deg et verktøy til å styre dette med. OpenX er et populært program som i tillegg er gratis i bruk.
For å finne prisen skal du nå ta ditt månedlige behov for inntekt og dele det på ditt varelager. Eksempelvis har du behov for NOK 20.000 pr mnd og har 10 annonseplasseringer. Dette gir NOK 2.000 pr annonse pr måned. Litt justering bør nok gjøres slik at det er noe differanse mellom formater og plasseringer. Lag deg nå en prisliste som er oversiktlig og presentabel.
Mange vil nå sikkert spørre om det ikke er litt høye priser og vanskelig å selge til en slik pris uten å ha noen erfaringstall å vise til.
Det er alltid utfordrende å skulle starte noe nytt, enten man er en stor etablert aktør eller en helt fersk gründer. Det vil alltid være kunder som er skeptiske til nye ting, Din oppgave er å gjøre kunden trygg på at dette er et seriøst nettsted, med en klar profil og at du har et godt produkt å selge ham.
Og, ingen seriøs annonsør ville ta deg alvorlig om du kom for å tilby han en annonse til spottpris!
Samtidig setter dette litt press på deg som nettgründer – når du nå har fått kunder som betaler er det viktig å levere varene.
Følg med på annonsekampanjene, lever gjerne rapporter ukentlig. Kom med forslag til forbedringer eller endringer underveis i kampanjen. Dette er både profesjonelt og viser at du vil kunden det beste.
Lov aldri annonsøren at han kommer til å tjene inn dette eller andre ting du ikke kan påvirke! Du tilbyr han kun et utstillingsvindu – han må selv selge sine varer!
Gi av din kompetanse
I din samtale med kunden er det viktig at du forklarer at en periode på mindre enn fire uker/en måned er bortkastede penger da ditt nettsted faktisk ikke er større enn at hvis man skal treffe hele lesergruppen på ditt nettsted må man være der i minst denne perioden.
Har du en kunde som ønsker mindre skal du høflig, men bestemt avslå fra å inngå en avtale med ham. Du ønsker ikke inngå avtaler som du ikke kan stå inne for.
De fleste kunder vil ta dette veldig positivt og du har nå bygd tilliten til din kunde.
Kom med innspill til annonsøren om annonseutforminger hvis du har preferanser fra tidligere annonser som har vært vellykket.Har ikke annonsøren idé til budskap – kom med anbefalinger til hva som fungerer. Som internettmarkedsførere vet vi jo at konkurranser, gratisvarer og andre «freebies» gir god respons.
Før du går i gang med salget skal du fylle opp dine annonseplasser med annonser fra ett eller flere annonsenettverk! Det er ingen grunn til at en plass skal stå ledig.
Er du i møte med kunden og du tilbyr han en annonseplass umiddelbart og får spørsmål om den annonsen som står der allerede – så er den inne på «ledig kapasitet».
Til slutt vil jeg anbefale deg til å gjøre ditt til at du kommer hurtigst mulig ned på en visningspris rundt NOK 0,20 – 0,30. Selv om man fort kan høre om kampanjer helt nede i NOK 0,05.
Skulle din kunde være veldig opptatt av å få «valuta» for pengene kan du inngå en avtale med ham om et minimum av visninger. Pass da bare på at du lager en avtale om at du da kan legge han på «ledig kapasitet» etter periodens utløp for å oppfylle din del av avtalen for å levere avtalt minimum av visninger.
Lykke til med salget!
Sindre
Flott og innsiktsfullt innlegg! Skal sjekke ut OpenX.
grande
Hva vil du si er minimum unike besøkende per dag for å tiltrekke seg de store annonsørene?
Robert
Greit og korrekt beskrevet !
Asle Skarpengland
Google har nylig kjøpt opp OpenX, og dette vil bli et artig tillegg i Googles verktøykasse etterhvert!
Google har lovet at det forsatt skal være gratis.
Msites Ltd
@grande: Det handler ikke nødvendigivs om minimum besøkende. For du vil vel uansett sørge for at du får levert best mulig vare til dine kunder! Og, det handler mer om å ha «riktige» annonsører enn å ha de største! For tenker du på de aller største så vil du ikke få disse til annonsere på din blogg såfremt du ikke har noe veldig spesielt.
Jeg kommer tilbake til det å velge riktige annonsører i en senere artikkel – på fagspråket kalt «prospecting».
@Sindre og Robert: Takk for flotte ord!
Kenneth Dreyer
Hadde vært spennende med en artikkel om hvordan man går fram når man kontakter annonsører også og gjerne noen konkrete salgstriks. Og kanskje en artikkel om hva man gjør etter man har fått en annonsør (fremvisning av statestikk, hvor ofte osv) og hvordan man beholder annonsøren lengre..
Pingback: Busy week
Robert H
Interessant. Bokmerker denne siden. Bruker du selv affiliate programmer?
Bjørn Kenneth Muggerud
Ja, jeg bruker affiliate selv!