Tipsene er hentet fra denne tråden: https://www.webforumet.no/forum/generell-business/7666-50-ting-som-f-r-deg-til-bli-en-god-selger.html. Noen av punktene her utdypes der. Det finnes mange flere tips enn disse, har du noen tips som ikke må gås glipp av så lag en kommentar, begrunn gjerne tipset ditt.
Så til tipsene, vi begynner fra «tallet» null.
0. Still dette spørsmålet motsatt vei: «Hva foretrekker jeg (som kunde) av de selgerne jeg har forbindelse med?»
Metoden gir deg betydelig bedre svar enn det vi har klart å liste opp. Mange av svarene vil være opplagte, noen vil være overraskende (hvis du er detaljert nok). Noen vil avvike med den enkelte person, men svært mange vil være felles for de fleste.
1. Oppfør deg som kunden.
2. Snakk samme språk som kunden. Unngå faguttrykk hvis kunden ikke kjenner disse.
3. «En god selger har store ører og liten munn» – Få kunden til å stå for det meste av pratingen. Still spørsmål og vær oppriktig interessert i det han/hun sier.
4. Få delaksept gjennom salgssamtalen.
5. Studer markedsføring.
6. Øvelse.
7. Aldri gi opp.
8. Ta i bruk nevro-lingvistisk programmering (NLP)
9. «Føl deg frem» om folk er interessert, og styr unna hvis du ikke har sjanse.
10. selg produktet / tjenesten til deg selv, før du prøver å selge til kunden. du må selv gå god for produktet, ikke late som. (mener ikke at du skal gjennomføre et salg til deg selv, men du må være selv overbevist om produktets fordeler)
11. Finn ut hva kunden er opptatt av, og spinn videre på det
12. Prospektering
13. Behovsanalyse
14. Lær deg forskjellen på åpne og lukkede spørsmål
15. Vær ærlig
16. Få bekreftelse på at du har en avtale
17. Bruk maks 2-3 salgsargumenter
18. Vit når du skal bruke åpne, og når du skal bruke lukkede spørsmål.
19. Vær avslappet og rolig. Brems ned ditt eget tempo hvis det er for høyt.
20. Ikke tigg eller krev.
21. Selg IDEER om hvordan produktet kan brukes, ikke selve produktene. Salg handler om hvilken APPELL disse ideene har på kunden.
22. våg å være annerledes
23. Våg å være harry.
24. Du måste älska det du håller på med och produkten eller tjänsten du ska sälja, gjör du inte det skiner det igenom och folk tycker bara att det är dumt.
25. En dag kommer du til å ha skikkelig flaks. Vær forberedt når denne dagen kommer slik at du kan gjøre det beste ut av situasjonen.
26. En dag kommer du til å ha skikkelig uflaks. Vær forberedt når denne dagen kommer slik at du kan gjøre det beste ut av situasjonen.
27. Don’t overdress! Høres så mye bedre ut på engelsk, men det handler om at man kommer ikke i dress på verkstedet for å selge verktøy til mekanikerne. I Norge er vi rimelig «casual» i klesstilen blitt, men man skal ikke langt utenfor Norges grenser før det kan lønne seg å dra på seg skjorta….. 😉
28. Bruk uttrykk som kunden forstår – selv om det kan være fristende å bruke faguttrykk som høres fancy ut.
29. Hvis du røyker, sørg for at det ikke lukter røyk av klær og ånde før du går inn til kunden. Er det en ikkerøyker (som meg) kan det fort bli oppfattet meget negativt – dette gjelder forøvrig også dårlig fylleånde!
30. Vær «En godt kvalifisert rådgiver, men på lønningslisten til noen andre».
31. Gi deg selv en urettferdig fordel ovenfor andre selgere. Jobb hardere og mer enn dem.
32. Få kunden til å føle seg bra før du snakker om produktet ditt.
33. Vær helt ærlig. Det lønner seg.
34. Les wf-bloggen for å finne de beste tipsene om hvordan du blir en bedre selger.
35. Tilby noen ulike valgmuligheter.
36. Gi kunden større verdi enn det de betaler. Noe gratis er alltid populært.
37. Ikke bruk tid på verdiløse oppfølginger. 80% av kundene du prater med er: usikker/skal tenke på det/send meg et tilbud/skal snakke med noen andre.
38. Skap tilitt og bruk tid på å få referanser. Spør etter leads fra kunder, bruk alle relasjoner som er overhode mulig å bruke (kunder i samme områder, samme bransje, samme størrelse, samme behov, kjente varemerker, eksempler osv)
39. Dersom mulig, gi kort referanse til hva andre kunder har brukt ptroduktet til/tjent på produktet. Sannferdig selvsagt, og gjerne med kontrollmulighet for kunde.
40. SPØR hvis du er i tvil om noe. Ikke lat som om du er smartere enn du er.
41. Ikke gi kunden for mange valg. La han velge mellom to eller tre ting, ikke ti.
42. Ha sympati med kunden
43. Du må ha vilje til å erobre
44. Forbered det NESTE salget til samme kunde.
45. Få en closing på salget når det er mulig. Bestem deg for at du skal ha et JA eller NEI før du går.
46. Etter salget. Spør om kunden har noen bekjente som trenger produktet.
47. Gi kunden produktet eller en smaksprøve i hånden (hvis fysiskt produkt såklart)
48. Forskjellen mellom good og great er lokal tilhørighet, skrev noen en gang. Sorg altså for å være tilgjengelig også lokalt offline med visittkort og annet. Ha sånt i bilen, eller bruk en tjeneste som infoservice.no eller noe.
49. Løs kundens/klientens opplevde problem
50. Ikke selg – vis frem fordeler og tilby.
Mange av webforumets medlemmer har bidratt til denne listen. Disse er testdriver, zapotek, Anders, peterandrej, Yngve Larsen, picxx, lpride, Mortenxx, Bjørnar, comichael, Msites Ltd, selbekk, misslissie, olafmoriarty, allegretto, MediaNorway, Uregistrert, appelsin, Pong og Jeanette.
Kim
Denne burde flere lese!
Gode poeng ovenfor alle selgere. Mange som gjør mye feil der ute!
Man skal ikke følge punktene steg for steg men lag en egen «huske liste» så kommer man enklere gjennom. Husk alltid «Selger er noe du er og ikke noe du blir» 🙂
Selv har jeg vært selger i 14 år og heldigvis alltid nådd mine mål og budsjetter. Så klart har jeg møtt veggen noen ganger, men man kommer alltid tilbake!
lykke til!