15 tips for en suksessfull nettbutikk

Category: Brukervennlighet 890 2

I løpet av år 2008 kommer nordmenn til å svi av flere millioner på internettkjøp enn noengang før. Om du vil ha din del av kaka er det viktig at din nettbutikk holder følge med teknologien og trendene. Det hjelper ikke alltid med bare lave priser og god service. Førsteinntrykket er viktig og allerede her er det viktig at du gir kunden din den informasjonen han/hun vil se.

Etter å ha handlet alle julegavene i år over internett og etter å gjennom årene har surfet innom tusenvis av nettbutikker, samtidig som jeg alltid har vært veldig obs på brukervennlighet og strategi, føler jeg meg i god stand til å gi tips til hvordan en nettbutikk kan drives med suksess.

Shopcart

# 1 Vis meg hvem jeg handler oss
Det er viktig å få fram logoen din. Det hjelper deg å brande logoen noen som er meget viktig for dine kunders tillit til ditt firma og produkt. Logoen din er ansiktet til nettsiden din, så det er også viktig at den ser bra ut, men allikevel ikke er for dominerende.

# 2 Ha en oversiktelig forside
Nye brukere lander ofte på forsiden din først. Her er det viktig at du imponerer brukerene dine. Du har sikkert en oversikt over hvilke produkter du selger mest, så hvorfor ikke presenter disse på forsiden, ved siden av nye produkter du tror vil selge bra?

# 3 Ha en enkel og oversiktlig meny
Menyen på nettsiden er hovednavigasjonen på nettsiden din. Det er viktig at du gjør denne så simpel så mulig så dine brukere enklest mulig finner fram. Benytt deg gjerne av underkategorier hvis du har mange produkter, så det ikke blir alt for rotete for brukerene. Det kan også være en god ide å utheve de aktive menypunktene ettersom brukeren navigerer.

# 4 Fortell meg hvor jeg er
Breadcrumbs kan brukes som sekundærnavigasjon. Breadcrumbs gir brukeren en god oversikt og viser hvor dem er i forhold til nettbutikken. Den tar opp lite plass og gjør det enkelt for brukerene og finne lignende produkter, samtidig som det er lett å navigere seg tilbake.

# 5 Jo mer jeg vet, jo bedre
Jo mer informasjon jeg får om produktet, jo bedre. Det er allikevel viktig å ikke kaste for mye informasjon mot brukeren på en gang. Gi den generelle informasjon, med den mer spesifikke maks et klikk unna. Det er også viktig å utforme informasjonen på en leslig måte og ikke bare liste det rett opp og ned på en hvit side.

# 6 Ta deg tid til å oversette og utforme tekstene
Mange som kjøper inn produktene sine fra utlandet får også med produkttekster og bilder. Det er viktig at du tar deg tid til å utforme tekstene og informasjonen om produktet skikkelig og ikke bare kopierer det rett inn fra hva nå enn slags språk du fikk den tildelt på. Driver du en norsk nettbutikk rettet mot norske brukere, så bør det vel være opplagt at produktbeskrivelsen må være norsk?

# 7 Fortell meg hva det koster og hva jeg sparer
Enten du er dyr eller billig, så er det viktig at du viser prisen på produktet så tidlig som mulig. Ikke la det komme som en ubehagelig overraskelse i betalingsprosessen. Om du selger noe på tilbud, er det også veldig viktig å få fram hvor mye brukeren sparer på dette produktet.

# 8 Ha søkemuligheter lett tilgjengelig
Når du utvikler søkemotoren for ditt nettsted, ikke bare lag en simpel som utfører søket og viser resultatet. Gi brukeren flere valg enn dette. Tilby brukeren søkealternativer, lignende produkter og kanskje rett opp feilskrivelser? Komplett.no har et meget bra søk.

# 9 Fortell meg om du har produktet inne eller ikke
Det er ingenting mer irriterende enn å bestille et produkt som det viser seg at du ikke får inn før om 14 dager, mens det viser seg at konkurrenten har samme produktet for noen få kroner mer, men til gjengjeld har det på lager. Fortell alltid om du har produktet inne eller ikke, og er det ikke så oppgi forventet leveringstid eller dato.

# 10 Jeg får aldri nok bilder
Bilder hjelper brukeren med å oppleve produktet. Selger du klær over nett kan det være en god ide å vise brukeren bildet av produktet fra flere forskjellige vinkler og kanskje på flere personer.

# 11 Ha alltid handlekurven synlig
Det er veldig viktig for brukeren å alltid ha handlekurven tilgjengelig. Da ser brukeren hvor mye han har handlet for og hva som mangler på handlelisten. Lagre handlelisten gjerne på en slik måte at den fortsatt er der når brukeren kommer tilbake senere.

Det er også viktig at når brukeren trykker kjøp på et produkt, så blir han ikke bare sendt til utbetalingssiden, men sendt videre på siden for å kunne handle mer.

# 12 Jeg er klar, hvor betaler jeg?
Checkout knappen din er viktig. Ha det godt synlig, gjerne under handlekurven. Du vil ikke tape brukere fordi dem ikke vet hvor dem betaler.

# 13 Gi meg valgmuligheter ved utsjekking
Når jeg skal bestille, vil jeg ha valgmuligheter. Gi meg alternativer både på sending og betaling. Av og til vil jeg ha det levert på døra og andre ganger vil jeg spare penger og hente det på posthuset. Noen ganger vil jeg ha det i oppkrav siden jeg ikke har penger på kortet før i morgen og andre ganger vil jeg gjøre meg ferdig med det å drar VISA’en her og nå.

# 14 Hold meg oppdatert
Det er ingenting mer irriterende enn å ikke vite statusen på min bestilling. Om det sendes via posten husk å oppgi kunden sporringsnummeret. Det kan spare deg mye tid på supportmailer med tittelen «hvor er pakken min?» og «Er pakken sendt?». En varselmail så snart bestillingen er behandlet og sendt skader ikke.

# 15 Jeg vil ha en kvittering
Send meg en bekreftelsemail umiddelbart etter bestillingen har blitt plassert. Oppsummer alt med bestillingen, hva jeg bestilte, pris og hva slags alternativer som ble valgt. Oppgi også dyplenker til produktene jeg har bestilt og takk meg gjerne for ordren.

Forhåpentligvis vil disse tipsene gjøre nytte for deg om du inkluderer dem i ditt nettsted. Min personlige favoritt blant norske nettbutikker er komplett.no. Dem har lagt veldig mange millioner i undersøkelser om brukervennlighet på nettsidene sine, noe som har bidratt til at dem i dag omsetter for flere milliarder på årlig basis. Driver du en nettbutikk, henvis webmasteren din til denne bloggposten! Du kan fort tjene mye på det.

2 thoughts on “15 tips for en suksessfull nettbutikk

  1. Trine

    Hei og hå
    Her er min siste plass jeg handlet var på nettet.

    Fant flere gode julegaver, hehe. Flere magiske lamper og så kjøpte jeg et rimelig massasjeapprat til en venninne som plages av sånn appelsinhud.

    Ellers takk for flott blogg.
    Trine

  2. Herbert

    Jeg tror at man bør gå mye lengre enn kun vise en logo.
    I steden for «Takk for at du handlet hos kaffepads.no», bør man bruke navnet til den som drifter siden.
    Evt. finn på et navn (anbefaler jeg ikke), men ikke bruk noe så anonymt som domenenavnet.

    Om produktet er på lager eller ikke: denne skal jeg ta med selv. Bra å ha ja, jeg får ibland en telefonsamtale om varene er på lager.
    Det er visstnok ikke så vanlig.

    Ellers – angående komplett – har jeg sakset litt fra komplett.no sin nettside:
    «I 2006 omsatte vi for over 2.2 milliarder kroner»
    Ifølge nøkkeltallene for 2006 var det 1,9 milliarder. Noen som mangler 300 mill her? 😉
    Kanskje har de 300 i omsetning i alle utenlandske nettbutikker, men det er kanskje litt liten, sammenlignet med 0047.
    «mottok i snitt mer enn en ordre hvert eneste minutt (døgnet rundt, syv dager i uken)»
    Det er ca. 31.500.000 ordre. Del 2,2 milliard med 31,5 mil så har du 70 kroner i gjennomsnitt.
    Dette er inkludert forsendelseskostnader. Så det tror jeg ikke på.
    Men de har en bra tjeneste (synes nå jeg).

Legg til kommentar