Å prissette tjenesten sin kan være en ganske kompleks affære. Man må ta hensyn til kostnader til lønn, kontorutstyr, pc, software, reiser, overnatting til møter, sykeforsikringer, andre forsikringer, medlemskap i foreninger osv osv.
Hvis man er næringsdrivende og har en normal arbeidstid kan man bruke en tommelfingerregel på at timelønnen skal være 0,1 prosent av hva man ønsker i årslønn. Vil du tjene 300.000 i året skal timeprisen din være på 300, vil du tjene 700.000 i året skal timeprisen din være på 700 kroner. Du velger 😀
Så hva velger du å være verdt? 300.000 eller 700.000?
Ja, man kan se på utdanning, praksis, referranser osv. Man kan se på alle slike praktiske forhold. Eller man kan se på sin egenverd, hva er man verdt som menneske? Ser man seg selv som en som fortjener mye penger? Eller ser man seg selv som en som bare fortjener gjennomsnittet? eller enda mindre?
Har du tro på at jobben du utfører er veldig bra, bra nok eller kanskje ikke så veldig bra? Hører du til den store gruppen næringsdrivende som stadig får høre at det du leverer er kjempebra, mens du fortsatt mener at mange kunne gjort det bedre enn deg? Da vil du aldri sette en pris etter det du egentlig er verdt. Timeprisen din vil ligge på 350 eller mindre selv om du fortjener det dobblte.
Og på en paradoksal måte er prinsippet akkurat det samme for kundene dine. Kunder som betaler en god pris er kunder som setter sin egenverd høyt. De vet at ved å betale godt får de det beste, og de vil ha det beste nettopp fordi de mener de fortjener det beste. Dette er flotte kunder å jobbe med, ikke fordi de betaler godt, men fordi de har en positiv grunnholdning til sitt egenverd og de har samme forventninger til din verdi.
Ved å ha kunder som er positive til andres verdifullhet vil man ikke bare tjene bra, men mye viktigere, man vil lære mere, bli mere effektiv, man vil bli inspirert, man vil kort og godt bli mere postitiv og jobbe bedre.
Så ikke undervurder eller sett en lav pris på hodet ditt. Sett en pris etter hva du mener du er verdt som menneske og det er jo en kjensgjerning at alle mennesker er verdifulle.
Hvor godt man tjener, det bunner ut i hvor mye man setter pris på seg selv.
frank zappa
Mange freelancere sliter med å skaffe seg kunder, og når de endelig har fått en kunde på kroken – og får det evigvarende vanskelige spørsmålet : «Hvor mye koster det?» , så svarer de alltid mye lavere enn hva de i utgangspunktet ønsker å ta. Dette gjøres rett og slett fordi man er redd for å miste kunden.
Jeg slet med dette i ca 1,5 år, og bedriften min gikk dårlig til slutt , hvilket endte i at jeg måtte ta meg en vanlig jobb i et år for å ta igjen tapte inntekter.
Jeg er tilbake på hesten nå, og når jeg får spørsmålet mitt – UANSETT hvem som spør ( venn, familie, fattig bedrift, rik bedrift) så svarer jeg ut i fra prislisten min.
Jeg ser dem rett i øynene og svarer prisen min. Er helt stille – og de svarer 90 % av gangene at det er en OK pris.
Og da er prisen mangedoblet enn hva jeg tok før bedriften gikk dårlig.
De få som ikke svarer at det er en grei pris, vil jeg ikke ha som kunde, da jeg vet at det bare blir tull og stress med dem. Da sier jeg at «beklager, men jeg har ikke tid eller resurser til å gå ned i pris, så du kan eventuelt kjøpe mine tjenester når du har penger, eller finne noen andre.».
Dermed får jeg kunder som betaler, ikke er vanskelig , og er fornøyd ved endt oppdrag. (Tar selvsagt noen ganger feil, men det gjelder stort sett.) ….
Mick
Jeg tror underprising er en feil mange freelansere og små næringsdrivende gjør, inkludert meg selv. Man er redd for å miste salget og gir en lavere pris bare for å få i det minste litt penger på konto.
Problemet kommer ikke før senere. Hvis man etablerer seg på et lavt prisnivå blir kundene vant med dette og det er svært vanskelig å heve prisen senere. Et annet aspekt er selvfølgelig at det ofte er mye problemer og tull med den kundegruppen som alltid shopper rundt etter lavest mulige pris og skal gni på hver en krone før de gir den fra seg.
Hansson
Det er nyttig å ta en grundig prissjekk på deg selv en gang i året, basert på tallene fra regnskapet, f.eks. Selv om en slik sjekk ikke er eksakt vitenskap, gir den i alle fall en indikasjon på om du selger deg for billig. Og den minner deg ofte på at du er verdt mer enn du tror. Prøv denne timepriskalkulatoren.