Harley-Davidson – LiveWire – nå elektrisk og lydløs
Harley-Davidson går elektrisk med «Batmans motorsykkel»
På mandag introduseres den nye Harleymaskinen som skal hjelpe motorsykkelklassikerens aksjer opp til gamle høyder.
Gamle fans er skeptiske. Vil vi i fremtiden oppleve MC-bander som Hells Angels, Bandidos og Satudarah med skremmende ryggmerker i paradekjøring på miljøriktige motorsykler som ikke gir fra seg en lyd?
Scenariet er kanskje ikke så langt vekk. På mandag lanserer motorsyklenes maskuline konge, Harley-Davidson, sin versjone av en elektrisk framtid i New York i form av Project LiveWire.
Navnet på den futuristiske, svarte motorsykkelen høres kanskje ikke så veldig tøfft ut…
Mye har skjedd siden skuespillerne Peter Fonda og Dennis Hopper kjørte tvers over USA på jakt etter den ultimate friheten på hver sin Harley i filmen «Easy Rider» i 1969.
«Følelsen av frihet er fremdeles den samme ved å kjøre på en Harley-Davidson. Men mange av dem som kjøper en motorsykkel hos oss i dag bruker den som transportmiddel til å kjøre til og fra jobben, og for dem er hensynet til miljøet selvfølgelig viktig», sier en salgskonsulent for Harley-Davidson.
Når den nye motorsykkelen har blitt presentert i New York, skal den på sine røde hjul på turné i USA, hvor potensielt interesserte kan få tatt seg en prøvetur.
Neste år kommer Project LiveWire til Europa for ytterligere testkjøring. Hvis begeistring er stor nok hos Harley-Davidsons fans settes den elektriske sykkelen i produksjon.
Den kan ifølge Harley-Davidson akselerere fra 0 til 90 kilometer på under fire sekunder og høres ut som «et fly som tar av».
Aldri i verden…
Allerede nå er det imidlertid helt sikkert at man ikke vil finne Harley-Davidson-entusiasten Otto Larssen fra Drammen blant kundene.
«Jeg synes, det høres helt forferdelig ut. Den har ikke livets rett. Project LiveWire høres ut som et rekvisitt fra en science fiksjon film. Jeg ville ikke engang gi den til kona. Det er simpelthen for feminin», mener Otto Larssen.
TURNÉ.
Den nye motorsykkelen skal nå prøves i 30 amerikanske byer før den kommer til Europa.
«Jeg falt i sin tid for Harley-Davidson nettopp på grunn av lyden som er en meget stor del av opplevelsen ved denne typen maskiner. Jeg har problemer med å se for meg at en elektrisk motorsykkel kan høres riktig ut. De skikkelige Harley-Davidson er sterke og klarer alle bakkene hvor andre motorsykler går ned i fart og slik. Den er likeglad med om det går opp eller ned. Hele signalverdien i en Harley-Davidson er maskulin. Kanskje er jeg nostalgisk, men jeg tror ikke på det prosjektet, gunstig for miljøet eller ikke», sier Otto Larssen.
Motstanden fra kjernepublikummet avskrekker ikke Harley-Davidson.
Motorsykkeldamer er miljøbevisste
«Vi har allerede små maskiner som Street 500 og Street 750 som lever opp til miljøkrav fra myndighetene. De unge som er frelst på motorsykkelkjøring og de mange kvinnene vi har som kunder vil gjerne ha en slik motorsykkel. Og hvis den nye elektriske kan være med på å endre fordommene om Harley-Davidson enda mer er det bare en fordel. Den med at det bare er MC-bander som kjører på Harley-Davidson er under alle omstendigheter helt feil. Jeg tviler på at det er mer enn en prosent av de medlemmene som overhodet har en motorsykkel», sier en salgsrepresentant for Harley-Davidson.
Batmans motorsykkel
I USA stiger Harley-Davidson-aksjer etter noen svake år og hvis mottakelsen av den elektriske maskinen er positiv vil den antageligvis bidra til den utviklingen når Project LiveWire om et par år settes i produksjon.
Det kan godt være etterspørsel etter en elektrisk, miljøvennlig motorsykkel. Men om det så utløser salg av den er et åpent spørsmål. Det kommer an på hvor langt den kan kjøre, hvordan utviklingen blir, hvordan avgiftene vil være og selvfølgelig til syvende og sist på prisen.