Kjapp og trygg hosting for Wordpress

En god nr to?

Naj Erot

New Member
Er i den sitvasjonen at jeg eier et .com domene, la oss si smørspesialisten.com. Er selvfølgelig mest intersert i smørspesialisten.no men det blei for dyrt. No domenet har vært i hans eierskap siden 2010 men ikke i bruk til noe. Er det da noe i veien for at jeg tar .com domenet i bruk?

Og viss det er ok har han som eier .no mulighet til å bruke det? Begge bransjer er helt like.
 

barentshavet

Active Member
I utgangspunktet er et domene akkurat det det er; et domenenavn og intet annet.

Det finnes imidlertid unntak og lover om opphavsrett/eierskapsrett til domene etc. og dette går mer på hvem som faktisk har rett på navnet utifra andre kriterier enn det faktum at de innehar et domene. En kan ha rett på navnet hvis man har et innarbeidet merkevare eller har satt patent på merkevaren, altså selve domenet.

Her har du en fin kommentar skrevet av Kari Anne Lang Lee, advokat.
https://www.norid.no/domenekonflikter/domeneklagenemnda/NIR-varemerkerett-og-domenenavn.pdf

Her har du en artikkel hos NKOM.
http://www.nkom.no/teknisk/internett/domene/rettighetsspørsmål-under.no

Ps: jeg er kun hobbyjurist...
 

Naj Erot

New Member
Hei, har lest litt men fant ikke noe som omhandler .no/.com konflikter. Har nå også fått trusler om domenetvistutvalget fra han som besitter .no domenet. Er jo ikke ute etter å gjøre noe ulovlig, men han har jo ikke gjort noe med .no på seks år. Jeg derimot har en nettbutikk oppe som er klar til å ta i bruk .com navnet.
Noen som har vært borte i lignende?
 

Santo

Active Member
Med domenetvistutvalget mener du Domeneklagenemda?

Dersom det er Domeneklagenemda du mener så har de ingen ting å si her... For det første ville de bare kunne gjort noe dersom det var .no domenet det var en konflikt rundt og det er det jo ikke her... Domeneklagenemda har ingen makt utover andre domener enn .no-domener.

Nå er jo denne saken uansett ikke aktuell for Domeneklagenemda, men hadde den vært det, så har Domeneklagenemda en frist på tre år etter registrering eller overføring av et domene for å se på en sak, så dersom dette domenet har eksistert siden 2010 så ville man uansett vært langt forbi denne fristen.
 

Naj Erot

New Member
Hei, .no har eksistert siden 2010 og .com er nyregistrert. Viss jeg tar i bruk .com domenet f.e.k pølsespesialisten.com og driver aktiv nettbutikk er det da noe i veien for den andre part å ta i bruk .no domenet.
Tenker at det faller under katagorien innarbeidet merkevare og at .no domenet ikke kan taes i bruk!?
 
Topp