Kjapp og trygg hosting for Wordpress

NÆRINGSVIRKSOMHET/DISPENSASJON

turbomusa

New Member
Hei!
Bare lurer på om noen kunne gi meg noen tips. Jeg er en energifull og aktiv snowboardjente som kjøpte en bolig i vinter, med ønske om at jeg kunne starte som næringsdrivende hjemmefra. Jeg har tatt en rekke ski- og snowboard kurs, og har en stor interesse for å møte nye mennesker, så mitt ønske er å åpne hjemmet mitt for gjester, en b'n'b, eventuelt en camp for barn/ungdom m/foreldre. Gjester kan bo, og jeg kan vise de rundt, jeg er kjent med fjell og omgivelser.

Huset ligger nært ift fjell og sentrum, og egner seg perfekt. Siden det også er utleieenheter på huset, er naboene (ingen veldig tett på) også vant med aktivitet her. Jeg gikk fram å søkte om dispensasjon, men dessverre er ikke kommunen her veldig åpne for ny tenkning. De ser problemer i at det kan bli forespørsel i andre boliger, og sier det blir vanskelig å godkjenne en dispensasjon og sier jeg eventuelt må ta det politisk.

Hvis det er noen her som kan komme med tilbakemeldinger, blir jeg veldig glad. Jeg har to jobber, og tjener mer på å leie ut enhetene mine fast, men jeg brenner for muligheten til å jobbe mindre som arbeidstaker/mere selvstendig.

Takk på forhånd :)
 

Chris M

Medlem
Du tenker å søke om omregulering til næring eller misforstår jeg? Er du i så tilfelle sikker på at du må søke? Det fremstår ikke som aktiviteten du forespeiler nødvendigvis noe som krever omregulering. Så lenge huset og leiligheten er godkjent, så kan du leie det ut på vanlige vilkår enten det er kortids- eller langtidsutleie.
 

alterego

Medlem
Kommunen kan ved kommuneplanbestemmelser bestemme at det må foreligge særskilt tillatelse fra kommunen for å omdanne eller ta i bruk bolig til forretningslokale, herunder hotell eller annet herberge, jf. Plan- og bygningsloven § 31-6.

Det er mulig å regulere et område eller en bygning til både bolig og turistbedrift samtidig, som et kombinert formål.

I spørsmålet om du kan benytte et bolighus til turist-/overnattingsbedrift, har Miljøverndepartementet tidligere uttalt følgende:

"Miljøverndepartementet vil peke på at spørsmålet om hva som er et bolighus og hva som er en turistbedrift/overnattingsbedrift, vil måtte avgjøres etter en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle. Det finnes ingen klar definisjon eller standard, men spørsmålet blir hva som er den dominerende bruken av den aktuelle bygning. Avgjørende blir om det er boligbruken eller er turistvirksomheten som er den dominerende bruken. Det er ikke noe i veien for at et bolighus leies ut deler av året til turister, enten slik at eieren selv flytter ut i denne perioden, eller slik at eieren bor der selv samtidig. Imidlertid vil det kunne tenkes tvilstilfeller, og det vil kunne tenkes at et bolighus gradvis går over til å bli en turistbedrift (hotell, hospits). Boliger som nyttes til turist- eller hotellanlegg i hele eller større deler av året kan ikke lenger anses som boliger, og i områder regulert til boligformål vil slik bruk være i strid med reguleringsplanen Det vil være den faktiske bruk og den virksomhet som den fører med seg, som er avgjørende for om en bygning er å anse som det ene eller andre."

Kilde: Regjeringen.no

Slik jeg tolker denne uttalelsen vil du kunne bruke deler av boligen din til B & B inntil 6 mnd. i året (mindre enn 50%), uten at du trenger spesiell tillatelse for dette. Men det er avhengig av en del faktorer, som beliggenhet, hvordan driften vil ha innvirkning på nabolaget, konkurranse med andre overnattingsbedrifter med mer.

Det må imidlertid foretas en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle og det er kommunen som foretar vurderingen, så snakk med dem om uttalelsen fra Miljøverndepartementet og dine konkrete planer.

Det at du også planlegger å servere frokost/måltider, kan bety at du må ha serveringsbevilling og du kan lese mer om det på Regelhjelp.no.

Lykke til!
 

Chris M

Medlem
Dette kan jo sammenlignes med AirBnb, så slik trådstarter beskriver det, så er det lite noen kan gjøre om folk overnatter og spiser frokost. Om man hadde leid ut via Airbnb og hatt kursvirksomheten på et annet firma, så er det vel ingen som kan si noe på det.
 
Topp