Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva videre salg til butikker

NiklasGG

New Member
Hei, er ikke helt sikker på mva. Først tar man inn varene til Norge å betaler mva for varene. Men her er jeg usikker når jeg skal selge videre til butikker, må jeg selge med mva ( over 50 000kr i salg)? Også må butikken som selger varen til kundene betale mva? Da blir varene veldig dyre om man skal betale 25% tre ganger før det når siste kundene. Sikkert jeg som tar feil her. - Niklas
 

Steve Cash

Medlem
Mva er en flerleddsavgsift. Poenget er at mvabeløpet bare øker med ved bruttofortjenesten/avansen i hvert ledd, det er derfor det kalles merverdiavgift. Dette var antakelig ikke godt forklart, jeg prøver med et eksempel med svært enkle tall:

1. Importør kjøper fra utlandet for 100 pluss mva 25, selger til butikk for 200 pluss mva 50. Importør betaler inn differansen mellom mva av salg og mva av kjøp til staten, 50 - 25 = 25.

2. Butikk kjøper fra importør for 200 pluss mva kr 50, selger til forbruker for 300 pluss mva 75. Butikken betaler inn differansen mellom mva av salg og mva av kjøp til staten, 75 - 50 = 25. Og forbrukeren sitter igjen med hele mva-regningen på kr 75.

Mva virker nøytralt mellom registrerte næringsdrivende, det blir netto penger til staten først når varen kjøpes av en som ikke har fradragsrett. Mva er nemlig en avgift på forbruk, og i og for seg på næringsdrivende som ikke er registrert.

Dette var et syntetisk eksempel for én vare, i et forsøk på å forklare prinsippet. I praksis betaler en jo nettosummen av mange transaksjoner, både kjøp og salg, annenhver måned eller årlig. Eller får tilbake hvis en har høyere innkjøp en salg i en periode.
 
Sist redigert:

NiklasGG

New Member
Mva er en flerleddsavgsift. Poenget er at mvabeløpet bare øker med ved bruttofortjenesten/avansen i hvert ledd, det er derfor det kalles merverdiavgift. Dette var antakelig ikke godt forklart, jeg prøver med et eksempel med svært enkle tall:

1. Importør kjøper fra utlandet for 100 pluss mva 25, selger til butikk for 200 pluss mva 50. Importør betaler inn differansen mellom mva av salg og mva av kjøp til staten, 50 - 25 = 25.

2. Butikk kjøper fra importør for 200 pluss mva kr 50, selger til forbruker for 300 pluss mva 75. Butikken betaler inn differansen mellom mva av salg og mva av kjøp til staten, 75 - 50 = 25. Og forbrukeren sitter igjen med hele mva-regningen på kr 75.

Mva virker nøytralt mellom registrerte næringsdrivende, det blir netto penger til staten først når varen kjøpes av en som ikke har fradragsrett. Mva er nemlig en avgift på forbruk, og i og for seg på næringsdrivende som ikke er registrert.

Dette var et syntetisk eksempel for én vare, i et forsøk på å forklare prinsippet. I praksis betaler en jo nettosummen av mange transaksjoner, både kjøp og salg, annenhver måned eller årlig. Eller får tilbake hvis en har høyere innkjøp en salg i en periode.
Oki skal se om jeg forstår det. I mitt tilfelle, jeg kjøper inn en vare for 130 kr + mva som er 32,5kr. Så selger jeg varen videre til forhandler for 240kr ( for eksempel) + mva som blir 60kr. Skal jeg legge på 27,5 kr til 240kr eller skall jeg legge til de 60kr?
 

Steve Cash

Medlem
Spørsmålet er uklart, men det er slik at mva du mottar ved salg kalles utgående mva, denne er du skyldig staten. Mva du betaler når du kjøper inn varer eller driftsmidler kalles inngående mva, dette er beløp du har til gode fra staten. Hvis utgående mva er større enn inngående mva i terminen må du betale inn differansen. Hvis inngående mva er størt får du utbetalt differansen.
 

Rismoen

Medlem
Du kjøper en vare til 125,-
25,- av disse er mva.

Du selger varen for 250
50,- av disse er mva.

Når du kjøper og selger en vare får du inngående og utgående mva.

Inngående mva = moms du har betalt.
Utgående mva = moms du har fakturert.

Utgående *minus* inngående = beløpet du skylder staten.
50 - 25 = 25
 

Beorn

New Member
Det enkleste er vel å regne i beløp inkludert mva. Altså, du kjøper inn varen for 200,- inkl.mva, selger varen for 400,- inkl.mva. Da skal du betale mva av fortjenesten, altså 25% av 200,- =50,-. Du betaler mva av overskuddet (merverdi), på den måten får du tilbake den momsen du betalte ved kjøp av varen.
 

Steve Cash

Medlem
Det der ble nok i enkleste laget :) , men så var det da også skrevet kl. halv fire på natta. Når en skal regne ut 25 % mva av et beløp som er inklusiv mva kan en ikke gange med 0,25 eller dele på 4, fordi mva er 25 prosent av beløpet eksklusiv mva.

I dette tilfellet må en dele på 1,25 og gange med 0,25, eller enklere, dele på 5. Mva av de 200 kronene er 200 / 1,25 * 0,25 = 40, ikke 50 som Beorn skriver. (At dette var en gammel post som ble trukket fram igjen er jo en annens sak.)
 
Topp