Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fakturere med eller uten MVA til kulturarrangement?

pmb

Webutvikler
Jeg har konkludert med at jeg skal fakturere med MVA på en nettside som vi har laget for et kulturarrangement, som ikke har fradragsrett for inngående merverdiavgift og ikke plikt til å beregne utgående avgift.

Stemmer dette - eller skal det faktureres uten moms slik at kulturarrangementet sparer disse 25 prosentene?


 

Stoppet

Banned
Har ingen ting å bety om de ikke får trukket fra. Er du momspliktig skal du fakturere med moms.
 
  • Like
Reaksjoner: pmb

nick20000

Member
Man skal vel ikke faktorer med moms for varer som ikke er momsoliktig, feks salg til utlandet eller kulturarrangement.
Men hvis produktet ditt er å lage websiden så er jo det produktet momspliktig, ble litt i tvil hva du egentlig selger.
 

Steve Cash

Medlem
Webutvikling er en mva-pliktig tjeneste, uavhengig av om kjøperen er mva-registrert, se mva-loven § 3-1. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

Jeg syns det er ganske klart hva pmb selger, nemlig en webside, derimot finner jeg innlegget til nick20000 både forvirret og forvirrende. "Varer som ikke er momspliktig... f.eks. salg til kulturarrangement", hva i all verden mener du med det?

Det er riktig at eksport er fritatt for mva, og det er også en egen regel om trykking av visse tidsskrifter, men dette kan ikke være annet enn ordinær avgiftspliktig omsetning, så lenge dette kulturarrangementet foregår i Norge.
 

pmb

Webutvikler
Takk for svar. Kjipt for de som ikke har fradragsrett, men slik er det vel.
 
Topp