Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbyr du produktforsikring?

hvoslef

Student
Hei,

Jeg har vært inne på tanken å tilby kundene mine "idiotforsikring" mot et visst beløp, slik som de store elektrokjedene.

Tanken er å tilby ettårsforsikring som er gyldig for en ulykke eller uhell. Dette skal dekke utover normal forbrukerkjøpslov, slik at kunden kan få erstattet ødelagt produkt mot en billig penge.

Har noen av dere tilbydd eller tilbyr slik forsikring? Hadde satt pris på eventuelle erfaringer, vilkår og lignende.
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Har forsøkt dette i noen tidligere prosjekter, og det er selvsagt gode penger i det dersom du får solgt det.
Selv kjøper jeg aldri det, fordi min reiseforsikring dekker alle slike "idiotuhell" utenfor hjemmet og arbeidsplass.
Dersom du skal gjøre dette ville jeg helt klart tatt en titt på reiseforsikringenes vilkår, og sett på det som den sterkeste konkurrenten.

Men det kommer selvfølgelig også ann på hva du selger.
 

hvoslef

Student
Har forsøkt dette i noen tidligere prosjekter, og det er selvsagt gode penger i det dersom du får solgt det.
Selv kjøper jeg aldri det, fordi min reiseforsikring dekker alle slike "idiotuhell" utenfor hjemmet og arbeidsplass.
Dersom du skal gjøre dette ville jeg helt klart tatt en titt på reiseforsikringenes vilkår, og sett på det som den sterkeste konkurrenten.

Men det kommer selvfølgelig også ann på hva du selger.

Hvordan gjorde du med vilkårene til forsikringen? Jeg selger elektroprodukter, altså vil dette gå som mersalg ved bestilling. Jeg vil ikke opptre som en enkeltstående forsikringsaktør.
 

hvoslef

Student
Ja hadde det, men det kom stort sett fra forsikringspartneren.
Så med mindre du skal selv stå ansvarlig for forsikringen så hadde jeg hørt med forsikringspartneren om disse vilkårene.
Tenkte å stå for forsikringen selv, da det ikke er snakk om store beløp.
 

hvoslef

Student
Det lurer jeg og på. Hva tok du @thoaud? Selv har jeg ikke kalkulert frem en god pris. Det første som slo meg var en relativt "dyr" forsikring. Og da tenker jeg fraktkostnad + varekostnad x 2 = forsikringspris. Dette skal da gjelde i ett år og for kun 1 - ett - nytt produkt. Det må altså inngåes ny forsikring ved utlevering.
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Min kalkyle var noe slikt:

Pris for varen / 72 (6år) = Månedspris
Månedspris * 10 = Egenandel

Så feks en mobiltelefon til 5000kr:

5000 / 72 = 69 kr per måned
69 * 10 = 690,- i egenandel

Vi hadde i snitt forsikringssak på 1/30.
Så regnestykket er da ganske pent.

69*12=828
828*30=24840
24840+690-5000=20530kr

Dette er jo da inkl. mva tall så man må trekke fra mva, men fortsatt helt passe pent.
Skal du ha lavere pris må du selvfølgelig satse på volum. Generelt sett må du ha volum for å tjene på å drive en slik tjeneste, i hvert fall om den skal være konkurransedyktig med det kjedene og forsikringsselskapene selv selger.
Eventuelt så kan du sette opp egenandelen og ned pris per mnd.
 

hvoslef

Student
Hei,

Da har jeg kommet igang med produktforsikringen. Selger den for 69,- og omtrent 25 % kjøper og så langt har ingen brukt den. Går strålende så langt! Derimot tror jeg at det juridiske krever litt forbedringer.
 

Pål

Medlem
har man lov til å selv stå ansvarlig? lurer på om det kanskje IKKE er moms på forsikring? da blir regnestykket muligvis ennå finere??
 

alterego

Medlem
Først syntes jeg det kunne høres ut som en god idé med forsikring, så sjekket jeg litt mer...

Det er krav om konsesjon for å drive med forsikring. Ett av kravene er at du må ha en egenkapital på kr 38,9 millioner!!!

I tillegg må alle som driver med forsikring ha egen konsesjon for å behandle personopplysninger.

Det greieste er nok å kalle dette for en garanti :)

Noen kilder:
http://www.finanstilsynet.no/no/for...ing/Tilsyn-og-overvakning/Krav-til-konsesjon/
https://www.datatilsynet.no/Regelverk/Konsesjoner/Konsesjoner/Forsikring/
 

hvoslef

Student
Takk for opplysningen, @alterego!

Først syntes jeg det kunne høres ut som en god idé med forsikring, så sjekket jeg litt mer...

Det er krav om konsesjon for å drive med forsikring. Ett av kravene er at du må ha en egenkapital på kr 38,9 millioner!!!

I tillegg må alle som driver med forsikring ha egen konsesjon for å behandle personopplysninger.

Det greieste er nok å kalle dette for en garanti :)

Noen kilder:
http://www.finanstilsynet.no/no/for...ing/Tilsyn-og-overvakning/Krav-til-konsesjon/
https://www.datatilsynet.no/Regelverk/Konsesjoner/Konsesjoner/Forsikring/
 
Topp