Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til hvordan markedsføre nettavis uten å betale?

Jeg er fast kommentator hos Radionytt og skriver veldig populære kommentarer. Har gjort det siden 2012 og skal fortsette med det. På Facebook når man så vidt ut med statuser uten å betale og det er uaktuelt å betale. Da er det bedre å finne på andre måter å nå ut på. Jeg oppdaterer vår side på Linked-IN når det passer meg og når jeg kommer på det. Sliter med å finne relevante Linked-IN grupper som er norske. På Facebook er det altfor mange grupper, i tillegg skriver folk der i hytt og pine.

Har gått med tanker om å trykke t-skjorter til meg selv med reklame for Radionytt, men det koster mye penger og foreløpig har jeg nok t-skjorter på lager fra før. Usikker på om det hadde vært en så dårlig ide, for jeg sykler med t-skjorte hele året så lenge det ikke regner for mye eller snør for mye. Blir så varm av å sykle fort og i Haugesund er det plussgrader store deler av året. Kanskje noen minusgrader eller noen plussgrader på vinteren, men sjelden under 5-10 minus. Pleier å bli plussgrader når sola skinner. Foreløpig er det uaktuelt å bestille t-skjorter, ihvertfall før jeg trenger nye.

Jeg prøver å fortelle om Radionytt til alle jeg kjenner, men sliter med at de færreste i mine kretser er interessert i radio. Ellers er de ikke nok interessert i å følge med på denne bransjen. Lurer på om dere har noen tips til hvordan vi kan markedsføre denne nettavisen, Radionytt, uten å betale? Andre måter vi kan gjøre oss synlige på?
 

xdex

Medlem
Du kan nå lagt med Facebook, men du når ikke langt dersom folk ikke bryr seg om innholdet. Facebook vet, og måler opp og ned i mente hvor mye tid hver bruker leser en oppdatering. Det er selvfølgelig også andre ting som må være relevant, for at folk skal gidde å dele noe videre f.eks. Det du ønsker, er at folk liker, eller deler. På den måten, sprer du budskapet langt mer, enn folk som bare leser ett innlegg.

Jeg kjenner ikke til din effekt ved bruk av linkedin, men personlig er denne svært svingende, og fallkurven er absolutt tilstede. Linkedin brukes hovedsaklig til jobb søking, research, følge bedrifter som er relevant, holde kontakt med kolleger etc. Jeg ville aldri likt/ fulgt en radio gruppe på linkedin, da formålet er å få mest mulig relevant informasjon i forbindelse med jobb.

Dersom du absolutt ikke skal bruke penger, skal du forvente resultater deretter. Her er det helt klart enkle ting som gjelder, sosiale medier, snakk og pågangsmot. Hvis du ikke bruker alle kanalene riktig, og ofte, vil du heller aldri se noen særlig økning. Du fokuserer på en nisje, som kanskje ikke alle bryr seg så mye om, og kan derfor ikke forvente ett lass av besøkende heller.

Du burde gå gjennom statistikken, se hva som funker, og hva som ikke funker. Når på døgnet du har flest besøkende, hva som driver folk inn til en artikkel etc, det finnes mange måter og måle ting på. Uten måling, og tall, står du i mørket. Sjekk google analytics statistikken (eller få dette på plass) og start en kartlegging.
 
Jeg kjenner mange som bruker Linked-IN. Hvor mange som er interessert i radio er en ting, men Radionytt er i stadig vekst. Å oppdatere Linked-IN er fort gjort, men også fort gjort å glemme. Har helt ærlig vært dårlig til å oppdatere den siden i det siste, men skal seriøst skjerpe meg.

Må huske på at dette er ei nettavis for folk som er interessert i radio og som jobber i radiobransjen. De er det totalt sett mange av. Jeg kjenner mange som er lei av Facebook. Det er jeg også, men bruker det fortsatt daglig.
 

xdex

Medlem
Tror du missforstår meg litt, men skal ikke nekte deg å prøve. Jeg sier bare at linkedin er mer for ett profesjonelt marked. Eksempelvis vil finn's jobb annonser få langt bedre clickrate enn dine radio artikler. Linkedin er ikke ett sted for virale videoer, eller nyheter generelt. Hvor mye stoff på linkedin ser du er relatert til nyhetssaker som finnes i media? Hadde du skrevet om ledere som gjør en god jobb, at næringslivet forårsaket utsettelse av nedstengning for FM nettet osv, ville du også fått flere treff.

Ett godt eksempel er å se på tingene som er mye likt, og delt på linkedin (via puls) http://blog.hubspot.com/marketing/top-linkedin-pulse-articles ikke så mye daglige nyheter, om radiostyrte biler, gadgets, havet, ferier eller annet. Det er heller ikke fokus på testing av div utstyr, hva som er best av hvilket headset, alt går hovedsaklig på jobbmarkedet.

Men kom gjerne tilbake til oss med skikkelig statistikk fra 2015, hvis du satser hardt på linkedin. Jeg vedder på at trafikken hovedsaklig vil komme fra facebook, twitter og google nettverket (søkemotor, gruppe etc). Men jeg regner med at du skal skrive langt mer om arbeidslivet, hvordan økonomien går, hva som gjør radioen så populær hos de ansatte, og annet som har med arbeid å gjøre, hvis du skal satse hardt (som du sier). Personlig ville jeg istedet brukt tiden på facebook (som jeg vet gir god gevinst) og andre kanaler, for å nå ut til radio entusiastene.

Blir spennende å se oppfølgingen, dette blir i hvert fall nytt for meg i de årene jeg har jobbet med sosiale medier.
 
Statistikken er det redaktøren som har tilgang til, ikke jeg. Er ikke den jeg er så opptatt av. For meg er det innholdet som er verdifullt. De siste ukene har det gått veldig bra med FB-siden. Den har fått minst 1-2 nye likes hver uke. Så langt denne uka ingen. Nå har den 658 likes. FB-siden oppdaterer jeg hvis det dukker opp spennende nyheter om radio, men også Linked-IN hvis jeg kjeder meg.

Jeg kjenner en som Googlet Radionytt og søkte på noe med radiogreier og fikk et treff med "jeg vil savne FM". Han trykket på den og så kom jeg opp på skjermen. Har ikke spurt han om han leser Radionytt fast, men det er snakk om en som er veldig glad i radio, som også liker å høre mellombølge i bilen og i hytta. Så ser ikke vitsen i å spørre. Jeg har erfart at det hjelper ikke så mye å mase.

Nå er fokuset i avisen mest på radiokanaler og de som hører på radio. Er en artikkel med klage på dårlig DAB dekning i Finnmark, fra Fylkestinget i Finnmark http://www.radionytt.no/r15158.php Den har Digitalradio Norge svart på i neste artikkel. Jeg synes det er kult når engasjementet i avisen foregår på den måten! Er ikke snakk om ei kjempestor avis dette her, men en nisje som er i stadig vekst.

Mange liker Linked-IN og det tar meg ikke så lang tid å oppdatere den siden med bare innholdet fra avisen. Ellers ville jeg klart prioritert FB langt mer, men foreløpig tar det ikke den store tiden. Øverst på Radionytt.no står linker til sosiale medier som leserne kan følge oss på. Der står Twitter, Facebook, Linked-IN og RSS.
 

erlsae

Medlem
Må dessverre skuffe deg, men LinkedIn er ikke stedet hvis du ønsker å markedsføre radioen din. Hvis du ønsker å markedsføre den må du nesten åpne lommeboka og ta i bruk Facebook, Google, Twitter.... Radio på nett er ikke i "stadig vekst", det vil heller dø ut med alle streamingtjenestene som kommer til. Visste du forresten at man kan lage egen radiokanal på Spotify ?

Ønsker deg lykke til videre!
 

xdex

Medlem
Statistikken er det redaktøren som har tilgang til, ikke jeg. Er ikke den jeg er så opptatt av. For meg er det innholdet som er verdifullt. De siste ukene har det gått veldig bra med FB-siden. Den har fått minst 1-2 nye likes hver uke. Så langt denne uka ingen. Nå har den 658 likes. FB-siden oppdaterer jeg hvis det dukker opp spennende nyheter om radio, men også Linked-IN hvis jeg kjeder meg.

Jeg kjenner en som Googlet Radionytt og søkte på noe med radiogreier og fikk et treff med "jeg vil savne FM". Han trykket på den og så kom jeg opp på skjermen. Har ikke spurt han om han leser Radionytt fast, men det er snakk om en som er veldig glad i radio, som også liker å høre mellombølge i bilen og i hytta. Så ser ikke vitsen i å spørre. Jeg har erfart at det hjelper ikke så mye å mase.

Nå er fokuset i avisen mest på radiokanaler og de som hører på radio. Er en artikkel med klage på dårlig DAB dekning i Finnmark, fra Fylkestinget i Finnmark http://www.radionytt.no/r15158.php Den har Digitalradio Norge svart på i neste artikkel. Jeg synes det er kult når engasjementet i avisen foregår på den måten! Er ikke snakk om ei kjempestor avis dette her, men en nisje som er i stadig vekst.

Mange liker Linked-IN og det tar meg ikke så lang tid å oppdatere den siden med bare innholdet fra avisen. Ellers ville jeg klart prioritert FB langt mer, men foreløpig tar det ikke den store tiden. Øverst på Radionytt.no står linker til sosiale medier som leserne kan følge oss på. Der står Twitter, Facebook, Linked-IN og RSS.

Ok, uten statistikk og tall, er all satsing bortkastet. Trodde kanskje du hadde en finger med i spillet, og nye mål som skulle være med å løfte opp siden, for bedre satsing. Når jeg leser at du ikke har tilgang til noe, og at det er en redaktør som sitter på dette, forstår jeg er det er langt mindre seriøst enn jeg først trodde. Ikke missforstå, jeg sier ikke at nettstedet er useriøst, men måten du uttrykket deg på, virket det som du hadde store planer, og satt på tall som viser en økning/nedgang i diverse plattformer.

Men kom gjerne tilbake til oss med informasjon, og statistikk (som du kan få tilsendt) når du har gjort alt du kan, for å satse på linkedin. Har ikke funnet så mye av dette tidligere, og det kan jo indikere at folk faktisk ikke ser vitsen, eller at veldig få har hatt gode resultater/eller prøvd.
 
Må dessverre skuffe deg, men LinkedIn er ikke stedet hvis du ønsker å markedsføre radioen din. Hvis du ønsker å markedsføre den må du nesten åpne lommeboka og ta i bruk Facebook, Google, Twitter.... Radio på nett er ikke i "stadig vekst", det vil heller dø ut med alle streamingtjenestene som kommer til. Visste du forresten at man kan lage egen radiokanal på Spotify ?

Ønsker deg lykke til videre!
Radionytt er ingen radiokanal. Det er ei nettavis.
 
Radionytt er et bra navn til nettavis med nyheter. Nytt er i mange tilfeller forkortelse for nyheter. NRK sendte for en del år siden Siste nytt på tv, istedenfor å kalle det Siste nyheter.

Stadig flere leser Radionytt og vi får som regel noen få nye likere på FB-siden hver eneste uke. Hvis navnet likevel er dårlig, så er det ikke noe som våre faste lesere reagerer på.
 
Topp