Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan bokføre AdSense-inntekt (pr. 2015)

liselotte

New Member
Hei,

Har vært i kontakt med skattekontoret, har surfet meg i hjel på gamle foruminnlegg, og enda ikke blitt noe klokere. Jeg har funnet Webforumet mange ganger når jeg har Googlet, og hjulpet meg en hel del. Nå benytter jeg muligheten til å opprette en konto her, for nå trenger jeg kriiiiiseehjelp:)

Det har seg sånn at jeg driver en blogg hvor jeg har plassert Google AdSense på. Jeg tjente nærmere 100 000 i fjor på rene annonseinntekter. Jeg vet at hvis jeg ikke skatter av dette, så vokner jeg opp en vakker dag og får den bakoversveisen :p

Jeg vet at det er en hel del som må fylles ut (derav: næringsoppgave 1, skjema for beregning av personinntekt, selvangivelse for næringsdrivende).

Det jeg har gjort hittil er å fylle ut post 2.7.6 Inntekt fra annen næring (RF-1167) i selvangivelse for næringsdrivende. Skjema for beregning av personinntekt (RF-1224) finner jeg ikke på Altinn, noe som betyr at det må fylles ut for papir. Næringsoppgave 1 finner jeg heller ikke på Altinn, så det må også fylles ut for papir.

Så - hva nå? Hvor skal føres hvor? Dette er inntekter som har gått rett til min bankkonto, ergo ønsker jeg ikke at jeg skal måtte betale skatt på inntekt til enkeltmannsforetaket, for så å betale skatt for å ha tatt de ut. :)

Jeg har vært i kontakt med regnskapsfører, men alle er booket - og nå står jeg på bar bakke og må klare meg selv. Setter ufattelig stor pris på hjelp her, og det er jeg sikker på at de som finner tråden på Google gjør det samme.

Taaakk :)
 

Steve Cash

Medlem
Forutsatt at du driver et enkeltpersonforetak skal du levere RF-1175, næringsoppgave 1, du oppretter den som et vedlegg til selvangivelsen i Altinn under en egen arkfane. Det samme gjelder RF-1224, personinntekt. Selvangivelsen er hovedskjemet, RF-1175, RF-1124 osv. er vedlegg til denne. Når du har opprettet RF-1175 i Altinn kan du taste inn tall i riktige poster. (Du kan bruke RF-1167 frivillig, men det anbefales ikke, da må du lage fullt årsregnskap.)

Hvis du ikke har vært næringsdrivende før har fått selvangivelse for lønnsmottaker, jeg tror ikke en kan levere næringsoppgave til denne, så antakelig må du bytte type, men det har jeg aldri prøv i Altinn.

I enkeltpersonforetak beskattes beløpet bare når det opptjenes, ikke når det tas ut av bankkonto.
 
Sist redigert:

liselotte

New Member
Hei igjen,

Takk for et veldig godt svar @Steve Cash!! Det hjelper meg veldig:)

Jeg vet nå hva som skal fylles ut... Problemet er at jeg kun har tilgang til å fylle ut Næringsoppgave 2!! Må kanskje næringsoppgave 1 utfylles på papir da?

Jeg finner RF-1224, personinntekt, men har noen småproblemer med å vite hvor inntekten min skal fylles inn. Se gjerne på bildet nedenfor.

For eksempel Nærings ID - hva er det? Jeg har lest på spørsmålstegnet, men det var veeeldig utydelig!
SWrUkEu.png


Er det noe her som skal fylles ut?
7s4PEkb.png

...evt hvilken side?
jwj02DQ.png


Skal denne posten fylles ut, eller erstatter vedlegget (RF 1224) denne?

qyRcCJf.png


Jeg beklager så mye at det ble en del spørsmål, men de av dere som har peiling og som vil hjelpe meg fortjener en stoooor klem:) Til neste år SKAL jeg ordne meg regnskapsfører... Takk for all svar!
 

Steve Cash

Medlem
Nærings-id på RF-1224 er rett og slett en nummering hvis en har flere næringer, f.eks. jordbruk, fiske og handelsvirksomhet. Har du bare én virksomhet tror jeg det skal stå 1, eller kanskje A. Du ser fort hva systemet godtar. I feltet beskrivelse skal det stå slike ting som fiske, jordbruk eller handel. Hos deg blir det kanskje annnonsesalg eller internettmarkedsføring eller hva det kalles.

Den tabellen som starter med kontormaskiner er for å regne ut skjermingsgrunnlaget, det er noen poster nedenfor de du har gjengitt også, bl.a. varelager, kundefordringer og gjeld i næring. Så du setter opp det som måtte passe fra balansen i regnskapet.

Det er snodig at du ikke får opprettet RF-1175 (næringsoppgave 1), men jeg tror at en i toppen av selvangivelsen angir hvilken næringsoppgave en skal bruke, kanskje det står forvalgt RF-1167 der. Jeg bruker alltid årsoppgjørssystem, så jeg har aldri tenkt over akkurat det der, valget kommer av seg selv ut fra tidligere valg jeg har gjort, men sjekk.

-->En sjekk i årsoppgjørssystemet mitt styrker meg i troen på at en skal velge hvilken næringsoppgave en skal bruke i selvangivelsen. I starten på selvangivelsesfunksjonen i mitt system er det valg mellom RF-1175, RF-1167, forenklet og uten næringsoppgave. Se under personlige forhold i starten av selvangivelsen i Altinn.
 

Steve Cash

Medlem
1.6./1.7 skal fylles ut ja. Det er i selvangivelsen det bildet er fra antar jeg. I så fall skal beløpet overføres fra personinntektsskjemaet, det går muligens automatisk.
 

liselotte

New Member
Jeg var i kontakt med Altinn som forklarte meg hvordan jeg kan få Næringsoppgave 1, når 2 allerede er valgt. Løsningen var veldig enkel, det var bare å opprette en ny selvangivelse og da velge næringsoppgave 1 eller 2.

Fortsatt er alle regnskapsførere fullbooket, og jeg har store vanskeligheter med å tenke på annet. Er så redd for å straffeskatt og alt som følger med... :(

For å være helt sikker har jeg nå overført beregnet skatt for inntektsåret 2014, så det eneste som gjenstår er å føre på inntekt fra Google AdSense.

Jeg har lest at utfylling av Næringsoppgaven for meg er veldig enkel, da jeg kun trenger å fylle ut èn post: http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=48370 Næringsoppgave 1(http://gyazo.com/d64068a56cc38c4113c43aec97d3ba90)

Det er jo så mange webutviklere her som garantert har inntekt fra Google AdSense som har mer peiling enn meg enn dette. All bistand settes utrolig stor pris på :rolleyes:
 

Steve Cash

Medlem
Det er uklart for meg hva du spør om, men gjelder det hvilken post i næringsoppgaven du skal føre inntektene? Du må bruke en inntektspost, 3000, 3100 eller 3200 avhengig av mva.
 

liselotte

New Member
Hei igjen,

Jeg setter utrolig pris på at du svarer. Hvis du ønsker betalt for dette, så send meg en PM. Det er med glede å kunne betale!

Jeg fikk utsatt innlevering av selvangivelsen til 18. juni. Torsdag er siste frist, og nå har jeg planer om å bruke dagen til dette for å bli ferdig med det.

I og med betalinger fra AdSense er mva-fritt, så regner jeg med at post 3100 skal fylles ut? http://gyazo.com/0d69bdfc86de20a040479a8320c6e511 - samt fjorårets verdi?

Takk for svar!!! :)
 
Topp