Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ferske e-postlister selges

Stoppet

Banned
Kjøpes listene fra deg eller Brreg?
 

adeneo

Medlem
Er det noe jeg har misforstått, eller er ikke alle data fra Brreg åpne og kan lastes ned gratis ?

Henter du bare ut data fra registrene gratis og selger det igjen, eller finner du og kontrollerer disse epostene på annet vis ?
 
Koster penger å få lister fra Brreg, så vil være billigere å få dem fra Knut.
 

xdex

Medlem
Koster penger å få lister fra Brreg, så vil være billigere å få dem fra Knut.

Joda, men prinsippet er det samme. Finnes billigere tjenester som leverer dette innholdet også. Du kan f.eks. bruke join.no for å hente ut e-poster fra div bedrifter i Norge, og sortere etter kategori. Hvor vidt det er lovlig, og at disse tillater det, aner jeg ingenting om. Men det finnes billigere løsninger enn hva brønnøysund tilbyr, da alle bedriftene henter fra brønnøysund selv.
 
Fikk akkurat en e-post om at jeg kunne få alle "Komplett liste over alle foretakene
i Brønnøysund i en excel-fil." Med link til en side hvor man kunne gjøre noe av det samme som join. Så vil tro at det er lov.
 

xdex

Medlem
Fikk akkurat en e-post om at jeg kunne få alle "Komplett liste over alle foretakene
i Brønnøysund i en excel-fil.
" Med link til en side hvor man kunne gjøre noe av det samme som join. Så vil tro at det er lov.

Joda, men join f.eks. (eller andre slike leverandører) velger vel selv om man tillater videresalg av sine lister.. Det vil uansett være umulig å finne ut hvor listene kommer fra, så det blir litt hipp som happ, men du skjønner hva jeg mener :)

Det er mulig jeg misforstår igjen, men alle data fra Brønnøysund er tilgjengelige fra deres egen API

http://data.brreg.no/oppslag/enhetsregisteret/enheter.xhtml

hvor man kan filtrere på alle mulige ting, og øverst i høyre hjørne er en lenke til nedlasting av hele registeret for de som er spesielt interessert, så lovlig er det helt sikkert ?

Fant ingen e-poster da, det var litt synd! mulig jeg er blind eller dårlig sortering! :D
 

adeneo

Medlem
De færreste selskaper har vel registrert e-post adresse hos Brønnøysundregistrene, noen få har registrert nettside.

Før i tiden var det vanlig at man hentet alle bedrifter fra registrene og deretter brukte en bot til finne bedriftens nettside dersom den ikke var registrert i registeret, og deretter forsøkte å scrape upersonlige epost adresser fra bedriftens nettside.

Det var derfor jeg stusset på at listene kommer direkte fra Brønnøysund?
Jeg vet at man kan bestille lister fra Brønnøysund basert på diverse kriterier, men jeg var ikke klar over at disse listene inneholdt epost adresser som ikke er tilgjengelige i de datasettene som er gratis ?
 
Jeg har selvfølgelig snakket med selskapet jeg har abonnement hos og forhørt meg om det er lov eller ikke å videreselge e-postlister hentet ut fra deres system. Han jeg snakket med sa at det kunne jeg bare gjøre, så lenge det ikke ble gjort i stor skala. For å få et perspektiv på hva "stor" skala betydde spurte jeg om jeg kunne selge et par lister hver måned for å dekke kostnadene for mitt abonnement. På det fikk jeg et klart ja.
 
Topp