Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan bokføre kjøp (forhåndsbetaling/credits)

SindreM

New Member
Hei,

I løpet av en måned betaler jeg flere fakturaer til en leverandør for leie av servere. Slik dette fungerer, og for at jeg skal slippe å betale hver faktura hver for seg, betaler jeg inn en slump med penger en gang i blandt som blir stående som "credits" hos leverandøren og som fakturabeløpene trekkes fra fortløpende (en slags forhåndsbetaling).

Det jeg sliter med nå er hvordan jeg skal bokføre dette riktig? Problemet er at beløpet som har gått ut av konto én måned ikke nødvendigvis samsvarer med totalbeløpet for fakturaene samme måned, da jeg bare overfører en stor sum som er sikker på å dekke kostnadene og det overskytende går til neste måned.

Slik jeg ser har jeg to muligheter:

1. Før en transaksjon for summen ut av konto og føre dette som serverleie den måneden, og evt legge med hver faktura som bilag. Problemet da er at det ikke stemmer med totalbeløp fakturert og beløp ut.

2. Føre hver enkelt faktura. Problemet da er igjen at det ikke stemmer med beløpet ut av konto, og jeg får feil ved bankavstemming.

Hvordan ville dere gjort dette? For å komplisere det hele er beløpene i USD og gjøres fra en PayPal konto i USD.

Fremover kommer jeg nok til å passe på å overføre et beløp tilsvarende totalbeløpet på en eller flere fakturaer for å gjøre det lettere for meg selv.
 

Steve Cash

Medlem
1. Du fører hver enkelt enkelt faktura debet leie kredit leverandørreskontro.
2. Før betaling debet leverandørreskontro mot hver enkelt faktura, du må føre bilaget over flere linjer, ettersom én banktransaksjon dekker flere fakturaer. Kredit bank fører du på egen linje. Hvis du har betalt for mye fører du resten enten som en nøytral postering mot leverandørens konto eller mot konto for forskuddsbetaling, f.eks. konto 1740, og henter det tilbake derfra ved neste betaling. Det siste er mest riktig. Hvis du har betalt for lite blir bare en faktura stående som delbetalt. Vanligvis fører en eldste faktura som betalt først. På denne måten mister du ikke oversikten.

F.eks. slik:
Faktura 1 debet leie kredit leverandør kr 1000
Faktura 2 debet leie kredit leverandør kr 2000

Debet leverandør kr 1000 for faktura 1
Debet leverandør kr 1700 for faktura 2
Kredit bank kr 2700
I dette tilfellet står det 300 som utbetalt på faktura 2 til du betaler neste gang.

Eller hvis du betaler for mye
Debet leverandør kr 1000 for faktura 1
Debet leverandør kr 2000for faktura 2
Debet konto forskuddsbetalt (kto 1740 eller deromkring) kr 300
Kredit bank kr 3300

Det finnes andre varianter også, f.eks. å føre hele betalingen mot konto 1740 og avregne derfra, eller føre hele beløpet mot leverandørresktontro og saldere senere. Alle metodene går opp til slutt, men en skal helst ikke ha debetsaldo på leverandørkonto. Dessuten er det lettere å holde oversikten hvis en avregner hver faktura for seg.

For øvrig støtter jeg ideen om å gå over til å betale nøyaktig beløp for hver faktura hver gang. Det gjør det lettere å holde oversikten.
 

HanneSol

Member
Jeg ville ført hele innbetalingen på en 17xx-konto, og og så ført over til kostnadskonto etter hvert som leverandøren fakturerte.

Innbetaling: 17xx/2400 (leverandørkonto) og 24oo/192x (paypal)
Faktura 6xxx (serverleie)/17xx

At beløpene er i USD er ikke noe problem. Innbetalingene og fakturaene regner du om til NOK ut fra kursen på betalingsdato/fakturadato. Du bør også regne om saldo på 17xx-kontoen og paypalkontoen til NOK med jevne mellomrom for å få regnskapet korrekt, dersom det er snakk om beløp av en viss størrelse.
 
Topp