Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg av e-varer til EU og nye (?) MVA-regler

Pinneguri

New Member
Det dukker stadig vekk ny informasjon opp (og det er sikkert at minst halvparten av det må tas med en klype salt), men fra denne artikkelen fant jeg dette interessante utdraget:

"There’s also a separate enforcement system. You must register as a VAT payer in each of the countries where you have consumer sales. Another option is to register to VAT on eServices (VOES) system in one EU country. VOES is a similar system than MOSS (UK), but for non-EU businesses. Each country has their own system, but it’s enough to register just in one country.

When you are registered, the authorities can then follow up that you send the reports and payments on a regular interval.

But if you aren’t registered, there’s very little enforcement."

Med andre ord, ikke registrer deg. Hun skriver ellers at per i dag fins det ikke noen i USA som faktisk kommer etter deg hvis du bryter reglen i EU. Og det er jo det SkattØst har sagt også, at jeg skal forholde meg til norske lover og der er dette verken kjent eller implementert. Det nærmeste jeg kommer en kommentar fra de som kanskje kunne vite noe, er denne:

"Kommisjonen vil fortsette med en vurdering av hva hvert alternativ vil bety for bedrifter og medlemsland, og forventer å ha detaljerte konsekvensutredninger klare innen våren 2015."
som er fra dette dokumentet.

Men nå skal jeg gi meg. Det var et godt tips å begynne å ta mva fra alle og legge til side, alterego.
 

alterego

Medlem
Jeg var kanskje litt uklar. Det jeg mente var å beregne 25% mva på alle salg, uansett om du selger til norske eller utenlandske kunder, og innberette det som om alt salg ble gjort innenlands. Ikke sette det tilside, som vil si det samme som at du undrar mva og svindler både utenlandske kunder og utenlandske skattemyndigheter.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg avventer ihvertfall først en dom på dette området. Det har faktisk noe å si hvor kjøpet blir gjennomført og hvis det skjer utenfor EU-grenser så står brukeren selv ansvarlig for import av det den kjøpte.
Ellers blir det nok litt rabalder med å forstå seg på forskjellen mellom "elektronisk tjeneste" og "elektronisk produkt" som definitivt er advokat-mat.
 

Pinneguri

New Member
Jeg fikk beskjed via e-posten om at M. hadde svart her inne. Men tydeligvis tatt vekk svaret igjen?
Jeg skulle bare si at jeg har snakka med Taxmo - som blei nevnt - og de mente jeg var altfor små for dem. I tillegg opplever jeg dem som svært agressive i denne saken, så jeg anbefaler dem ikke i det hele tatt. Om jeg hadde hatt så mye penger i det hele tatt.

Noen flere som har fått noe mer informasjon om dette?
 

djorkaeph7

New Member
Med andre ord, ikke registrer deg.

For hva det er verdt så har jeg vært i kontakt med Skatteetaten angående den nye MVA-regelen for å høre om norske virksomheter blir berørt av dette. De visste så og si ingenting om det, så derfor er det nok riktig som du sier, Pinneguri, at det ikke er nødvendig å registrere seg.

Den nye regelen om Mini One Stop Shop (One Stop Moms) sier også at det kun er nødvendig å registrere deg i ett land, og de fleste norske virksomheter som selger til utlandet er uansettt registrert i det norske merverdiregisteret. Dermed antar jeg at ansvaret angående de nye reglene faller på myndighetene.
 

Pinneguri

New Member
Takk for støtten.

Nå viser det seg at den plattformen jeg selger mest via, Ravelry, vil legge på MVA på mine pdf'er og gi pengene fra kundene mine til EU uansett hva norske skattemyndigheter mener (eller kanskje mer, ikke mener) noe om. Så komplisert er det blitt.
Ikke at det plager meg, det er kundene mine i EU som må betale prisen.
 

alterego

Medlem
Da har Maj Hines Grape, som NHOs ekspert på skatt og merverdiavgift, skrevet en klargjørende artikkel om hvordan du skal forholde deg til de nye reglene om MVA ved salg av elektroniske produkter/tjenester til forbrukere i EU. Du kan lese hele artikkelen på Netthandel.no.

Hovedpunktene er:
  • Rapportering av elektroniske tjenester, kringkastingstjenester eller telekommunikasjonstjenester til private kunder må skje via MOSS-registreringen i alle EU-land hvor leverandøren ikke er allerede etablert eller har et fast driftssted.
  • Reglene gjelder kun elektroniske tjenester og ikke f.eks. leveranser med samme innhold, men levert via et fysisk medium (bøker, tidsskrifter, programvare m.fl.)
  • Det foreligger ikke rett til å føre fradrag for inngående merverdiavgift i MOSS-ordningen. Pådratt MVA i EU må i disse tilfellene fortsatt søkes refundert gjennom ordningen for ikke-etablerte virksomheter i 13. direktiv, dvs søknad om refusjon til det enkelte medlemsland hvor MVA-kostnaden er pådratt.
  • Reglene for fakturainnhold og MVA-regelverket som sådan, inkludert rett til å føre bokettersyn, vil være landet hvor kunden er hjemmehørende. Med andre ord vil leverandørene måtte overholde MVA-reglene i alle land hvor de leverer tjenester.
Det kan bemerkes at EU ikke har systemer for å kontrollere at MVA faktisk blir rapportert og innbetalt. Et annet moment er at EU planlegger å innføre de samme reglene for fysiske varer og når den tid kommer vil det antagelig berøre flere her inne.
 

Pinneguri

New Member
Bra noen kommer på banen, og takk for at du huska på meg.

Men det virker som om det er litt misforståelser her (eventuelt at jeg er feilinformert). MOSS er - som det sies - one stop, én port inn til alle i EU. Så det skal ikke være nødvendig å registrere seg mer enn ett sted.
Og anekdotisk, på grunn av språk så har jeg prøvd 4 MOSS (Sverige, Danmark, UK og Irland) - alle har en vesentlig detalje som hindrer meg: I Sverige og Danmark må man være svensk eller dansk, i England må jeg være VAT (=MVA)-registerert og i Irland trengte jeg bekreftlese fra 2 andre styremedlemmer i firmaet mitt, hehe.

Jeg syns egentlig jeg har gjort mitt jeg nå, ingen kan gjøre det umulige.

Angående det siste poenget ditt så har jeg hørt at det gjelder fra 1.1.2016.
 

alterego

Medlem
Jeg syns egentlig jeg har gjort mitt jeg nå, ingen kan gjøre det umulige.

Det skal ikke være lett, nei, og du har sannelig prøvd! :)

Selv ville jeg nok ha rapportert og innbetalt det til Skatteetaten, på lik linje med innenlands omsetning, for å unngå alt ekstraarbeidet.
 

tradingnorway

New Member
- Selger du til privatpersoner skal du fakturere MVA ift. det landet kunden hører til. For eksempel selger du til en kunde i Tyskland, fakturerer du tysk mva.
- Selger du til bedrifter i EU skal du ikke fakturere MVA, men da må du være registrert i CENSO Vies. Dette ser du dersom du skriver inn VAT-nummeret ditt på en nettside som selger produkter, så vil VAT forsvinne fra totalprisen når du refresher (på de fleste betalingsløsninger). Er du ikke registrert for VAT, vil det bli fakturert VAT.
- Selger du utenfor EU, enten bedrifter eller privatkunder, skal du ikke fakturere MVA.

Jeg driver aksjeselskap i et EU-land, og det er dette regnskapsføreren min har sagt.
 

Pinneguri

New Member
Den er grei. Men hvor betaler jeg? Hvem skal jeg betale til? Jeg selger strikkemønstre for ca 200 000 nok i året (mikrobedrift!) og ca 20-30 % til ca 15 EU-land. Altså, jeg selger strikkemønstre for 30 nok til en privatkunde til Tyskland i første MVA-termin og skal da ta inn 21 % som skal betales tilbake til Tyskland. Men hvor? Hvem? Hvordan? Bare bankutgiften jeg har ved å overføre 21 % av 30 nok vil jo langt overstige den summen.
Skjønner du?
 

tradingnorway

New Member
For meg som bor i EU (ordentlig EU, ikke EØS): Jeg skal kreve lokal IVA (VAT/Mva) for det landet hvor mottaker er/bor. Så skal jeg kreve denne via MOSS sine Spanske sider. For bedrifter skal jeg ikke fakturere VAT (gitt at de er VAT-registrert).

Norge er jo med i EØS, men jeg vet ikke hvordan dette fungerer for dere ...

Det administrative med forskjellige VAT-satser kan du løse via diverse ferdigsystemer (Storify, Avangate etc.) regner jeg med. Her har jeg ingen erfaring siden jeg selger leads og driver med affiliate-salg, og dette er et par fakturaer fra store kunder/partnere i måneden, så da er det manuellt all the way.

Det bør også finnes en lur måte å koble dette til MOSS. For eksempel via Avangate, dersom jeg skriver mitt VAT-nummer inn så forsvinner VAT fra prisen. Uansett, dersom jeg bruker min norske postadresse i slike systemer, legger de på norsk mva, og bruker jeg min spanske privatadresse tillegges det 21% IVA.

Regnskapsføreren gjør noe magi med VAT-skjemaene, fører opp IVA/VAT, og fører tilbake med motsatt sats når jeg kjøper fra utlandet ... Jeg vet bare at det virker, og at det er lovlig, jeg kan ikke (og gidder ikke) å sette meg inn i det regnskapstekniske og alle skjema dette involverer.
 
Topp