Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føring av tap på faktura

alex1500

Medlem
Har en faktura som kunden ikke betalte og som forliksrådet mente kunden ikke skulle betale fordi det var noe tekst som manglet på faktura om at etterfakturering av MVA kom til å komme i ettertid etter registrering i MVA manntallet (ble nevt til kunden flere ganger pr telefon - lang historie).

Spørsmålet mitt er, siden ikke betalt faktura fortsatt ligger på konto 1500 (kundefordringer). Hvordan får jeg lukket denne slik at kundefordringer blir nullstillt? Man må i tillegg føre noe på en annen konto (f.eks. tapskonto)?
 

alex1500

Medlem
Takk for svar.

Har lagd kretitnota nå. I regnskapet, skal man da debitere kunde konto og kreditere 7830? Faktura gjaldt bare MVA og faktura ble send i 2012. På grunn av prosess med purring og forliksråd osv så er ikke dette ordnet opp i regnskapet før nå. Er det mulig å få tilbake MVA etter så lang tid?
 

alex1500

Medlem
Den første fakturaen som jeg sendte til kunden var gått over MVA grensen så MVA skulle på den. Det som var problemet i følge forliksrådet, var at jeg hadde glemt å føre på teksten "Forbehold om at ny MVA faktura med MVA beløp kommer etter at firma er registrert i MVA mantallet". Da ble forliksrådet i tvil og sa at kunden ikke skulle betale faktura og at han selv måtte dekke sine egne advokat utgifter.

Det er faktura på bare MVA beløpet dette er snakk om. Det er riktignok en faktura som en kunde ikke har betalt, men siden MVA i utgangspunktet faktisk skulle vært betalt (i følge loven, gått over 50 000 grensen) på den originale fakturaen, så ble jeg veldig i tvil på om hva man skal gjøre i dette tilfellet. Det er ikke en "vanlig" faktura.

Og jeg føler ikke at jeg får igjen de pengene som jeg la ut i MVA for kunden (siden han ikke betalte). Loven sier jo ganske tydelig at når man går over 50 000 grensen så skal det legges på MVA på faktura.
 
Sist redigert:

Hero

New Member
Det er en privatperson som er kjøper her, antar jeg. En mva registrert næringsdrivende vil jo kunne trekke fra denne mva regningen i sitt momsoppgjør. Jeg mener forliksrådet har blingset litt her. Du har etter loven plikt på deg til å etterfakturere dette mva beløpet.

Det er staten sine penger det her er snakk om, og de vil nok kreve dette inn av deg ved et evnt bokettersyn, er jeg redd. Uavhengig om du har kreditert beløpet.

Mulig jeg tar feil, da jeg ikke har vert borti denne problemstillingen tidligere.
 

Hero

New Member
Ja nettopp, så her er et eksempel på at forliksrådets medlemmer, ofte ikke besitter den nødvendige kompetansen, som skal til for å avgjøre slike saker.
 
Topp