Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Et firma, flere nettbutikker

Kostholdsbutikken.no

kostholdsprodukter på nett
Hei.

Vurderer å opprette en ny nettbutikk. Har da to. Lurer litt da på føringer av faktura og utgifter. Burde jeg føre egne faktura-rekker? Altså at faktura nr følger hver sin butikk? Bør man ha en bankkonto for hver butikk? Eller bør man kjøre alt samlet? Eneste problemet er når jeg skal sende ut faktura til kunden så vil jeg jo helst ha logo tilhørende gjeldende butikk. Har vurdert å gå over til conta-faktura og da ser det ut som jeg må enten laste opp ny logo hver gang det er kjøp fra forskjellig butikk, eller opprette flere firmaer med hver sin logo...

Ikke nok med det, skal også drive en del med webutvikling, så da blir det altså snakk om 3 forskjellige logoer... Ser litt rart ut om jeg lager webside for et firma så står det kostholdsbutikken sin logo der. Hvordan gjør dere andre som har et firma med flere nettbutikker det? Alle innspill mottas med takk. Håper ikke dette var veldig dumme spørsmål ;)
 

Johan

Medlem
Jeg har 2 butikker i et firma. Jeg har opprettet to avdelinger i regnskapssystemet mitt slik at jeg har full oversikt over kostnader og inntekter for hver butikk. Har bare en bankkonto da jeg syns det er enklest å forholde meg til. Fakturaene kommer fra firmaet, men med referanse til butikken det gjelder. Bruker bare logo for firma på fakturaene
 

Britta

stoffdronning
Jeg har nettbutikk med 2 avdelinger (quiltekunst og stoffdronning), pluss fysisk butikk. Jeg kjører 2 logoer på fakturaene - også til de tingene som har med ingen av begge å gjøre (renseri-mottak).

Det holder med 1 firmakonto - færre regnskapskostnader (bare 1 oppgjør) - bedre oversikt.

Har selv problemer med å skille mellom mine forskjellige inntektskilder - kommer til å ha en excel-fil neste år, der jeg legger inn quiltservice, renseri, butikk, nettbutikk og kursvirksomhet for seg selv hver kveld.
 

HPF

Medlem
Jeg vet ikke hva slags økonomisystem og nettbutikkløsninger du har. Har du mulighet til å opprette flere firmadatabaser i økonomisystemet så er jo det en grei måte å holde det adskilt på. Det burde også bli enklere mht til hvilken logo som er på fakturaene.

Du får da to firmaer/firmadatabaser, A og B. A sender noen ganger i året en faktura til B tilsvarende salget B har hatt, på den måten får du B salget inn i A. For A lageret opprettes en vare med verdi = samlet lagerverdi B.

Det var egentlig synkroniseringen mellom nettbutikk og økonomisystem som gjorde at jeg måtte lage skillet på den måten (firmadatabase A synkroniser mot nettbutikk A og tilsvarende for B), men den fungerer i grunn greit så nå hadde jeg nok skilt på den måten uansett. Bruker ikke mer enn 2-3 timer i året på å fakturere fra A til B og justering av den ene "varen" på A lageret (dvs samlet lagerverdi B) tar jeg bare rundt årskiftet og det tar 5-10 min.

Mot kunden er det altså firmaene A og B. Mot revisor, bank, skatteetaten etc er det bare firma A.
 
Topp