Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skifte navn på database?

Travellingman

Nettgrunder
I cPanel/phpMyAdmin er det noe "farlig" å skifte navn på databaser?

Ser på et webhotell jeg har så er navnene veldig like så det er ikke så lett å se hva som er hva. Hadde vært mye greiere å gitt de mer praktiske navn så jeg ser hvilke WP installasjoner de er knyttet opp mot med en gang.
 

xdex

Medlem
Gjør som på bildet du Travellingman, det er det letteste, dersom du har den muligheten. Det er bare idioti og drive å skulle ekspotere, og impotere på nytt. Ta gjerne en backup uansett, men dette er den enkleste muligheten med mindre du bruker console og er "nørd" :D
 

thomasstr

Medlem
Gjør som på bildet du Travellingman, det er det letteste, dersom du har den muligheten. Det er bare idioti og drive å skulle ekspotere, og impotere på nytt. Ta gjerne en backup uansett, men dette er den enkleste muligheten med mindre du bruker console og er "nørd" :D

Jeg gjør det jeg vet fungerer. Er bare vandt til å tenke på kundene sitt beste, også at det ikke skal være noe som helst nedetid. Og i dette tilfelle hadde jo det blitt nedetid på minimum 1-2 minutter. Men hver får jo gjøre som de vil:) og skulle det skje en feil i endringen av navnet i databasen, går jo siden automatisk ned i enda flere minutter enn 2. Bare jeg som ser det i et litt annet perspektiv kanskje?
 

xdex

Medlem
Ingen som har sagt det du sier er feil thomasstr? han spurte om det valget kunne benyttes, og ja det kan det. Skulle databasen feile, er det vel ikke verre enn å slette, opprette ny, og laste opp den som du nettopp har ekspotert? blir jo akkurat det samme som du sier.

Hvorfor navnendringen ved å bruke phpmysql skal gi nedetid på 1-2 minutter forstår jeg ikke. Du endrer bare ett navn, hvorfor skal dette ta så ufattelig lang tid? endrer du config-filen, evt. annet som benyttes først, og har den liggende klart med nytt databasenavn, forstår jeg ikke hvordan du skal få noe særlig mer enn ett par sekunder nede-tid.

Du kan også bare bruke "Copy database to" funksjonen, og kopiere den over til ett nytt navn, og da bevarer du fortsatt alt det gamle. Når navnbytte er klart, endrer du config. vips, "0.3" sekunder downtime.
 
Topp