Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Shipping fra Kina - fremgangsmåte

Netrom82

New Member
Jeg ønsker å importere produkter for salg i Norge, og har lest side opp og side ned om hvordan dette foregår, hvordan ta kontakt med produsenter, transportalternativer etc. Tråder fra dette forumet dukker stadig opp når jeg googler temaet, så kanskje det er noen med erfaring fra Kina-import som kan hjelpe en skarve siviløkonom litt?

Det jeg lurer på er hva dere har best erfaring med, å la produsenten håndtere shippingen til Norge (CIF), eller å benytte egen forwarder (FOB)? Dernest, om jeg vil benytte egen forwarder, gjør jeg da bestillingen hos produsenten, for så å finne en forwarder, eller bør det være avklart på forhånd? Den første bestillingen vil i mitt tilfelle være LCL, og da ser jeg at alle speditører vil vite vekt og CBM på frakten. Jeg vet jo ikke hvor tung lasten blir, eller hvor mange kubikk den vil utgjøre - må jeg da estimere, eller ber jeg produsenten om å gjøre dette?

Jeg er takknemlig for svar :)
 

Netrom82

New Member
Det er mange som frakter LCL via egen speditør, og da lurer jeg på hvordan denne prosessen normalt fortoner seg rent praktisk, i og med at lastens vekt og volum per det tidspunktet ikke er kjent for kjøper.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Vekt og m3 er vel ikke så vanskelig å finne frem til, så lenge du vet hva du skal kjøpe. Fra så og si alle produsenter får du vite kartongstørrelser og vekt. Så er det bare å regne. Eller be om tallene ferdig fra produsent i forhold til hvordan de pakker.
Vær oppmerksom på at CIF ikke nødvendigvis betyr at ALLE kostnader hjem til ditt lager er dekket. Det er ofte kun frem til havnen. Så skal varene fraktes ut fra havnen til deg, og det kan påløpe noe oppbevaringskostnader på lager før varene kjøres ut til deg.

Er det større volum du skal få hjem ville jeg sørget for all transport selv så du har 100% kontroll på kostnadene.
 

Netrom82

New Member
Jepp, jeg vet at CIF bare er til havnen i Oslo :) Jeg må med andre ord forsøke å estimere hvor mange kartonger det vil bli, og hvor mange kartonger det går på en pall.. hvilket igjen betyr at jeg må tippe hvor høyt de stabler. Jeg hadde nesten forventet at de oppga forventet størrelse på lasten om man bestiller FOB.
 
Topp