Tips for å øke konvertering?

thorep

Medlem
hei! Nå er butikken min endelig igang, å tar derfor gjerne imot tips. Holder nå på å oversette de siste produkt tekstene. Www.hundebutikk1.no
Det er 24 nettbutikk sin løsning så er ikke alt jeg får endret på. Ris og ros?:)
 

xdex

Medlem
Kan gi deg noen enkle tips, som stort sett gjelder alle. Det finnes også langt mer avanserte måter og øke dette på, men da er vi plutselig inne på google analytics, split testing og div. Noe som ikke er mulig, fordi butikken uansett er helt ny. For best mulig resultat, vil du jo gjerne sammenligne med tall fra f.eks. året før, eller sist halvår (om ting ikke er sesong basert).
  • Egen kategori for tilbud.
  • Syntes du gjemmer bestselgerne dine veldig, push dette opp og frem.
  • Send e-post til folk som ikke gjennomførte bestilling (litt avhengig av hvilken løsning du har valgt, men dette er null problem å få til automatisk, dersom leverandøren er robust) Det er bevist at dette øker salget enormt, dersom en person gikk ut fra butikken uten å ha gjennomført bestilling (pga feil, eller annet).
  • Flere betalings-muligheter, ikke lås deg til en tilbyder.
  • Syntes du selv det er smart og la gratis-frakt tilbudet ta så mye plass, istedenfor tilbud/best selgere som 2 for 1 osv. Gratis frakt kan godt komme frem, men trenger det virkelig så god plass? Du nevner det allerede flere steder.
  • Få spennende nyheter også på sosiale medier.
  • Nyhetsbrev, denne kan generere mye!
  • Upselling, og tilby tilbehør når du kjøper noe annet. Laptop -> Bæreveske, osv. Finnes mange "frekke" måter og gjøre dette på. Men igjen, avhengig av din egen løsning. Det er vist god effekt ved å gjøre dette like før betaling, obs.. glemte du ... til ... spar 25% ...

Så finnes det endel ting du kan ha til ettertanke.. som vil komme når tiden går.

  • Splitt-testing.
  • Bruker-opplevelser (ved overvåking)
  • Produkt er utsolgt, varsling når dette er på lager igjen.
  • Produktanmeldelser (uten å sponse blogger og div, det må gå an og få noe som er ekte, og ikke kjøpt/betalt)
  • Kampanjer som bare gjelder på en plattform, for å øke salg/følgere på en plattform (twitter, facebook etc).

Det finnes selvfølgelig langt mer og gå inn på, men her har du i hvert fall en start.
 

thorep

Medlem
Takk for supre tips! Er igang med å ordne klarna nå faktisk:) Er også enig i at gratis frakt tar mye plass.
 

thorep

Medlem
Det med banner på forsiden..jeg har tilgang til enormt mange bilder fra EzyDog...men er ikke noen designer.Noen som kjenner noen billige eller software som er grei å bruke?
 

thorep

Medlem
Vi skal ha DIBS og Klarna, vi håper flere fullfører kjøp da. Har dere andre to betalingsløsninger?
 

kongen

kongemedlem
[*]Send e-post til folk som ikke gjennomførte bestilling

Sikker på at dette ikke blir karakterisert som ulovlig spam av Forbrukerrådet? Man har ikke et kundeforhold før en bestilling er gjennomført...

Da er det nok bedre med en retargeting kampanje
 

xdex

Medlem
Sikker på at dette ikke blir karakterisert som ulovlig spam av Forbrukerrådet? Man har ikke et kundeforhold før en bestilling er gjennomført...

Da er det nok bedre med en retargeting kampanje

For å kunne sende epost, denne ligge i databasen. Altså, kunden har allerede opprettet ett forhold til deg, fordi h*n har en konto hos deg.

Dette vil også være ok dersom siden bare har gjeste-betaling. Det ville vært umulig og sendt en epost uten at kunden har oppgitt denne. Med tanke på hvor god effekt dette har, er det en selvfølge at dette står i vilkårene for bruk av nettstedet. Sånn er det med alle ting, ønsker du ikke reklame, aldri registrer deg hos noen.

Altså, fult lovlig.

Hvordan var det du mente dette ikke skulle være lovlig? At man gjetta seg fram til en epost? Du må ikke ha kjøpt en vare, for at du skal ha lovt å sende e-post til noen. Så lenge man har vilkår, og en e-post er godkjent er det fritt fram. Stor forskjell på dette, og spam fra kjøpte epostlister, som aldri har besøkt nettstedet.
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
På side 7 i Forbrukerombudets veiledning står dette:

Uttrykkelig: Samtykket må avgis ved at det foretas en aktiv handling. Forbrukeren kan ikke bindes ved passivitet. Dette medfører at et forhåndsavkrysset felt eller et vilkår i en kontrakt ikke er tilstrekkelig til at skal kunne sies å foreligge et gyldig samtykke. Den næringsdrivende må legge det opp slik at forbrukeren må huke av i en egen boks eller lignende for å bekrefte at samtykket gis."

http://www.forbrukerombudet.no/asset/3278/1/3278_1.pdf
 

xdex

Medlem
På side 7 i Forbrukerombudets veiledning står dette:

Uttrykkelig: Samtykket må avgis ved at det foretas en aktiv handling. Forbrukeren kan ikke bindes ved passivitet. Dette medfører at et forhåndsavkrysset felt eller et vilkår i en kontrakt ikke er tilstrekkelig til at skal kunne sies å foreligge et gyldig samtykke. Den næringsdrivende må legge det opp slik at forbrukeren må huke av i en egen boks eller lignende for å bekrefte at samtykket gis."

http://www.forbrukerombudet.no/asset/3278/1/3278_1.pdf

Som sagt, dette er ikke noe annerledes en at du får varsler her på forumet i form av e-post, fordi noen har sendt deg en privatmelding. Ei heller har jeg vel aldri opplevd en eneste sak hvor en dom slår fast at utsendelse av e-post fra nettsted hvor du selv har registrert deg, er ulovlig.

Når det er sagt, er det også slik som du selv sier, at du må huke av at du godkjenner reglene fra nettstedet (at den ikke er forehåndsvalgt, men en aktiv handling), samt hva informasjonen brukes til. Hvis du har noen eksempler på saker hvor dette blir tatt opp, og dømt, kom gjerne med referanser. Det ville sikkert vært svært interessant for mange her inne, og ikke minst, alle nettbutikkene som bruker denne handlings-kraften.

Knapper med teksten "Ved å registrere deg godkjenner du automatisk ..." blir en helt annen diskusjon. Enn så lenge, har jeg vel kun opplevd det du selv omtaler som aktiv handling. Det ville vært rart og hatt en boks som var sjekket på forhånd, det gir jo ikke noen mening. Den er der, fordi du skal godkjenne, ikke fordi du har godkjent.
 
Sist redigert:

KIA

Medlem
På en kommentar har dere skrevet
  • Bruker-opplevelser (ved overvåking)
Det er jo online-folk som kommer på side kjøper eller ikke kjøper og går. Hvordan kan du overvåke bruker-opplevelsene deres? Er det noen verktøy på uten å sende spørsmål til dem, og ikke blir oppfattet som "SPAM"?
 
Topp